Subscribe

RSS Feed (xml)

Powered By

Blogger Template From:
Free Blogger Skins

Powered by Blogger

Saturday, October 18, 2008

Pergi Beraya

Sabtu lalu saya menerima jemputan oleh seorang teman untuk menghadiri rumah terbuka sempena Aidilfitri yang diadakan di rumah sewanya bersama kawan-kawan. Jemputan yang diterima agak mengejutkan kerana saya dia menjemput saya pada hari Jumaat. Kalau diikutkan hati, mengenangkan perjalanan yang agak jauh ke sana, membuatkan saya teragak-agak untuk menerima dan justeru, saya memilih untuk memberi jawapan kemudian. Dengan semangatnya, saya terus menelefon sahabat baik untuk mengajaknya menemani dan jawapan pantas darinya membuatkan saya langsung bertukar fikiran dan dengan senang hati menerima jemputan dengan mengatakan saya akan hadir bersama dua teman saya.

Pada hari tersebut, selepas selesai kelas Kepemimpinan dan Pengurusan (Leadership & Management), kami bertiga pun tunggula bas. Bas ke Terminal Putra tiba kira-kira jam 12.30 tengah hari. Dan dari sana kami turun di stesen KL Sentral pada jam 1.30 ptg. Memandangkan perjalanan kami yang masih panjang, singgah dulu solat di KL Sentral. Ohya, untuk pengetahuan, arah tuju kami adalah ke Shah Alam.

Setelah menanti selama hampir satu jam, barulah bas yang menanti iaitu bas U80 tiba. Sengaja kami tidak menaiki komuter kerana saya bercadang untuk menemui sahabat baik saya yang menuntut di UiTM. Katanya bas tersebut akan turun di Seksyen 2 dan kami akan bertemu di situ. Alang-alang sudah ke sana, langsung terfikir untuk menemui sahabat tersebut. Sudah 2 tahun kami tidak berjumpa. Kangen banget mau ketemunya ^_^

Untuk pengetahuan juga, ini adalah kali pertama kami bertiga menuju ke Shah Alam. Suatu alam yang kami tidak kenal sepenuhnya jalan ke sana. Selok belok dan liku-liku kami hadapi dengan yakin sekali (saje buat ayat mengade) ;p Berbekalkan informasi yang diberi sahabat, kami menaiki bas dengan yakin ^_^

Dalam perjalanan…jeng3…trafik macet. Kenderaan bergerak perlahan. Hujan yang lebat turut menyumbang kepada situasi kenderaan lambat untuk bergerak. Kami resah. Takut kalau2 tidak sempat untuk tiba ke sana kerana untuk kembali ke Gombak memerlukan masa yang sama dan lama juga.

Resah kami tidak lama. Kami semakin hampir ke destinasi. Namun begitu, persoalan timbul, di mana mahu kami turun? Kami saling berpandangan. Menurut sahabat, stesen akhir untuk bas tersebut adalah seksyen 2 tetapi di mana ya? Tidak kami tahu. Setiap kali bas berhenti, kami melihat penumpang turun dan naik. Saya melakukan ijtihad dengan mengatakan, kita akan turun apabila seorang sister ni turun (berdasarkan ciri2 yang dia ada, saya menganggap dia merupakan pelajar UiTM yang akan turun ke seksyen 2).

Perkiraan saya meleset. Sister tersebut turun di tempat yang kami yakin bukan stesyen akhir. Dengan yang demikian, ijtihad kedua dilakukan. Tunggu dan lihat sahaja. Kalau sesat, baru fikir cara lain ;p Dalam keadaan kilat yang agak dahsyat, saya menerima SMS daripada sahabat.

“Sini dah ribut. Kawasan asrama kite dah banjir. Tak boleh nak kuarla”

Saya membalas;

“takpelah. Takde rezeki untuk kite jumpe…waa..sedih2. promise me lain kali kite jumpe tau”

“ok. Hati2…mesti lenjun nnt. Elok2 tau.”

Tiba di seksyen 2, hujan masih lebat. Kami berlari turun, ikut berlindung di bawah perhentian bas yang telah dipenuhi manusia-manusia yang berlindung daripada tempias hujan. Dengan keadaan yang basah kuyup (kasut, stoking dan kain semua sudah basah) kami sabar menanti kehadiran teksi ke seksyen 7. Memandangkan perjumpaan dengan sahabat terbatal, kami pun menanti dan menanti. Hujan semakin lebat ditambah pula angin yang menempiaskan air hujan ke seluruh badan. Maka, basah lenjunlah semua dan kami semua telah menjadi manusia-manusia lenjun huhu

Kami menanti dan terus menanti. Menanti dan berharap ada teksi yang sudi mengambil kami dan berharap hujan akan berhenti. Setelah beberapa ketika, hujan mulai reda namun ketiadaan teksi pula membuatkan kami resah. Jam sudah hampir ke pukul 5. Berkat kesabaran dan doa ;p teksi pun tiba and off we go to seksyen 7!

Rumahnya di blok 44. tingkat dua. Kami yang masih lenjun ni pun melangkah ke rumah teman saya tu. Farah namanya. Dalam berbasah-basahan digagahkan kaki menaiki tangga. Nasib baik tingkat dua je huhu

Sampai sana, kami disambut baik. Mestilah kan. Tetamu ;p tujuan asal kami ke sana adalah untuk makan jadi apa lagi kan. Tapi, saya tidak dapat menghayati makanan dengan baik. Mungkin kerana kesejukan dan kepenatan sepanjang perjalanan menjadikan tangan saya Parkinson sekejap ;p tapi tidak bagi teman-teman saya. (bagus betul korang. ni yang wat tambah sayang ^_^)

Seperti yang dinyatakan sebelum ni, ini adalah kali pertama saya menjejakkan kaki ke Shah Alam atau lebih spesifik seksyen 7 dengan menaiki kenderaan awam. Sebelum ni saya pernah bersama rombongan sekolah melawat ke kilang duit syiling, Royal Mint Malaysia di sini tetapi kedudukan spesifiknya adalah tidak diketahui ;p ini juga merupakan kali pertama saya berjumpa dengan cik Farah ni. Sebelum ni hanya jumpa di alam maya je…agak kekok juga bagi saya untuk memulakan perbualan but then my friends said that I did a good job! ^_^ *wink wink*

Setelah selesai makan-makan, jam 6.30 petang kami pun meminta diri untuk pulang. Untuk kembali semula ke Gombak bukan dekat. Pulang dengan cara yang sama. Kami Magrib di KL Sentral dah setelah itu, sempat lagi kami mencuci mata ;p shoppinglah…bukan buat benda lain ;p and I bought for myself a new dress ^_^ suke3…

Tiba di Gombak kira2 jam 11 malam. Saya serba salah sebenarnya dengan teman-teman yang sudi menemankan saya ke Shah Alam. Terima kasih kerana sudi lenjun bersama ^_^ Terima kasih kerana sudi ikut beradvencer dengan saya. Walaupun advencer saya tidak sehebat Advencer Si Peniup Ney, tetapi bagi saya, pengalaman ini sudah cukup advancer buat saya. Mungkin ini juga pengalaman manis yang dapat dikutip ketika menuntut di sini. Juga menambahkan ilmu untuk menaiki kenderaan awam ke destinasi yang berlainan pula. Selepas ini, tidak akan ada masalah untuk kembali yah ^_^

SMS
Farah: thanks sbb dtg sorila…sori sebab susahkan korang

Aku: takpe. Kalo tak wat macam ni smpai bila2 pun kita tak jumpe kan :) thanks jugak sudi jemput kami ^_^

p/s: Terima kasih Farah. Lain kali jemputlah kami lagi.


sempat posing dalam bas

hujan yang sangat lebat

muka ceria lepas makan ^_^

1 comments:

Farah Lina Azizan said...

hehe tenkiu sbb promote myself..huhu..lupe nk amik gmba ngn jan..mse jan blik 2 bru t'ingat..thanx 4 coming eh..;-)